Viber
Ваш автомобиль :
+добавить авто
- удалить авто
+ добавить авто
Удалить автомобиль
Форма
предварительного заказа запчастейquestion
Для подбора автозапчастей выберите свой автомобиль:
или выберите свой автомобиль из формы:
Выберите год ▼
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996
1995
1994
1993
1992
1991
1990
1989
1988
1987
1986
1985
Выберите марку▼
Модель▼

Ротор: що це таке, і з чим його їдять?

Все, що Ви хотіли знати про роторні двигуни, але соромились спитати.

Розкриваємо тему ротора до 50-річчя легендарної Mazda Cosmo Sport.

Роторний двигун

Тема роторного двигуна підіймалась неодноразово під час всіляких гаражних посиденьок. Саме слово "ротор", ледь не до сліз щастя в очах навіювало ностальгію на любителів покопирсатися в нетрях підкапотного простору. Слідом за самою згадкою цієї технології йшли історії про те, як кум/сват/брат в 1996 році на свіженькій п'ятірці баварського заводу (на той час е34 520 м50!) намагався відірватися від "копійки"... звісно ж безрезультатно.

Найцікавішим є той факт, що 90% людей, які мрійливо підводять очі коли чують слово "ротор" не мають гадки, як він працює і чим відрізняється від більш звичного нам поршневого двигуна.

Для початку подивіться на анімацію. Почнемо зі звичного нам кривошипно-шатунного механізму. В ньому горить суміш повітря і палива, забезпечуючи зворотно-поступальний (тобто вверх-вниз) рух поршнів, що в свою чергу перетворюється в обертальний рух колінчастого валу.

Кінематика звичайного двигуна
Кінематика звичайного поршневого двигуна

В роторному двигуні кінематика дещо інша, точніше зовсім інша. В порожнині корпуса на ексцентричному валу обертається ротор - тіло, окреслене трьома дугами, щось накшталт трикутника з опуклими сторонами (якщо точніше, то це зветься трикутник Рело). Сам корпус двигуна називають по різному: статором, картером, або просто секцією. Весь робочий цикл відбувається в ньому. Такти такі самі (впуск, стиснення, робочий хід і випуск відпрацьованих газів), що й в поршневому двигуні.

Кінематика роторного двигуна
Кінематика роторного двигуна

На цьому схожість зі звичайним двигуном закінчується. Циліндрів в роторному двигуні немає: всі такти відбуваються в камері обьем якої постійно змінюється, що створюється статичними стінками секції і рухомим ротором - кожна вершина "трикутника" постійно торкається з внутрішньою поверхнею корпуса і забезпечує герметичність.

Роторний двигун

Це постійне тертя, це вже проблема. Легко тільки сказати - герметичний контакт деталей тертя! Але надійне, а тим більше довговічне ущільнення ротору і статичної секції навіть з технологіями сьогодення, створити досить важко. Це мабуть і є найбільший і найсуттєвіший недолік. Неповна герметичність тягне за собою високе споживання мастила і бензину, а також загрожує високою токсичністю викидів через велику кількість незгорівших вуглеводнів. Друга очевидна проблема: малий ресурс двигуна. Але все ж таки оригінальну конструкцію вирішили довести до ладу...

РПД (Роторно-поршневий двигун) іноді кличуть "ванкелем" - за ім'ям одного з його винахідників. Доктор Фелікс Ванкель спільно з Вальтером Фройде розробив прототип РПД в 1958 році для мотоцикла німецької марки NSU. Ця фірма втратила самостійність і фактично розчинилась в структурі сьогоднішного концерну Volkswagen. Роторні технології надовго пережили свою "колиску" і в кінці п'ятидесятих здавались неймовірно перспективними: патент на двигун Ванкеля купили і Mercedes-Benz, і Citroen, і навіть ВАЗ. Правонаступник NSU, марка Audi, теж побудувала кілька прототипів.

Справедливе питання: чим же так вабила інженерів концепція з вродженими вадами? Величезними перевагами, помноженими на віру, що всі недоліки можна вирішити. Перспективи дійсно приваблювали. Якщо в звичайному двигуні рух колінчастого валу забезпечує зворотно-поступальний рух поршнів, то роторна концепція пропонує тільки обертальний рух і поршня-ротора, і ексцентричного валу, що різко зменшує кількість рухливих деталей. В результаті скорочується кількість тертьових пар, джерел шуму і вібрації. Також двигун механічно сбалансований.

Крім того, в РПД відсутній звичний механізм газорозподілу. Впусні і випускні отвори ("вікна") відкриваються і закриваються самим ротором. Тобто відпадає необхідність і в клапанах, а разом з ними - в приводному паску, расредвалах, коромислах, пружинах клапанів... Можна подивитись на анімацію поршневого ДВС ще раз і подумки прибрати все що є над поршнями.

В звичайному поршневому двигуні деталей більше навіть не в кілька разів, а на кілька сотень. Роторна концепція також пропонує високу питому потужність і надзвичайну компактність: РПД в 1,5 - 2 рази менший поршневого атмосферного двигуна аналогічної потужності.

І все ж таки складності з масовим виробництвом роторів виявились черезмірно значними. Єдиниою компанією, яка більше 50 років завзято вдосконалювала оригінальну і примхливу концепцію, стала Mazda. В 1961 році японці купили у NSU патент і сам двигун.

Mazda Cosmo Sport

Перший серійний РПД з Японії був двосекційним 1,0-літровим і розвивав потужність 110 к.с. І це, на секундочку, в 1967 році! Двохроторна схема виявилась оптимальною для серійних легкових автівок: вона не на багато складніша односекційної, але забезпечує найбільш рівномірний обертаючий момент, а ще й дозволяє зменшити обьем камери згоряння і, як наслідок, кількість неспаленого палива.

Двигун дебютував у вишуканому купе Mazda Cosmo Sport.

Mazda Cosmo Sport
Mazda Cosmo Sport

За ним послідували інші цікаві моделі на кшталт Luce Rotary Coupe або Cosmo 1981 року,

Mazda Luce Rotary Coupe
Mazda Luce Rotary Coupe
Mazda Cosmo 1981
Mazda Cosmo 1981

але найкращою все ж стала модель RX-7. Перше покоління з'явилось в 1978 році. Його 1,1-літровий двигун розвивав 115 коней.

Mazda RX-7
Mazda RX-7